lauantai 14. huhtikuuta 2018

Isän töissä -koululaisten leiri Kellokoskella 13.-15.4.2018


Leirille lähdettiin perjantaina hyvillä tunnelmilla. Joukko iloisia kouluikäisiä saapui Oulunkylän kirkolle hyvissä ajoin ja matkaan päästiin aikataulun mukaisesti.

Perille päästyämme joukkoamme odotti perjantain kunniaksi oikein iso pala kinkkupizzaa. NAM.






Perjantai-illan hämärtyessä kokoonnuttiin yhdessä juhlasalin puolelle tarkastelemaan, ketä kaikkia Kellokoskelle oli mukaan oikein tullut. Iltaohjelmassa leikittiin, laulettiin sekä tutustuttiin toinen toisiimme. Illan päätteeksi vielä hiljennyimme miettimään miten voimme jokainen olla "Isän töissä."

Lauantaiaamuun herättiin virkeänä ja auringon paisteen saattelemana. Runsas aamupala takasi riittävän virran päivän touhuihin. Aamuun mahtui hiljentyminen, alueen rajoihin tutustuminen kävellen sekä ulkoilua monessa muodossa.
 Ulkoilun päätteeksi saimme lounaaksi makkarakeittoa.

Lounaan jälkeen saimme nauttia lisää auringon paisteesta ulkoillen, kädentaitoja harjoitettiin askarrellen persoonallisia avainnauhoja, rakenneltiin omia kuvakollaaseja Isän töihin liittyen sekä osallistuimme kansainväliseen lautapelipäivään pelaten mm. Cluedoa. Raamattutyöskentelyssä tutustuttiin Hyvän paimenen kertomukseen lampaan näkökulmasta.










Iltapäivällä pelasimme vielä salapoliisipeli Cluedoa livenä ratkaisten Kellokosken Mysteeriä.







Päivällisellä makaaronilaatikko maistui ja tästä energiaa saaneena päästiin ulos juoksemaan mm. lipunryöstön merkeissä.










Saunat olivat ahkerassa käytössä ja saunan päätteeksi hiljennyimme vielä Hyvän paimenen
kertomuksen äärelle lattiakuvana.






Sunnuntai aamuna heräiltiin hiukan väsyneinä uuteen päivään.
Aamupalan jälkeen lähettiinkin jo reippaina ulos pelailemaan lipunryöstöä ja muita ulkopelejä.

Ulko temmellyksen jälkeen suunniteltiin kaikki yhdessä aamujumista pienissä ryhmissä. Jumalanpalvelus sisälsi  paljon kaunista laulantaa sekä oma käsin tehtyjen Isän Töissä kollaasien esittelyt, joista saimme selville, että joukossamme on tulevia villieläinten hoitajia sekä lääkäreitä ja monia muita tulevaisuuden osaajia.


Ennen kotiin lähtöä vielä puunattiin talo yhteisvoimin (vain 30 minuutissa) super siistiksi ja lähdettiin taas ulos auringon paisteeseen pelailemaan polttopalloa.
Punat poskissa syötiin herkkurahkat sekä sanottiin heipat mahtavalle Kellokoskelle!

lauantai 4. marraskuuta 2017

Pyhät ja pahat -leiri 3.-5.11.2017, Korpirauhassa

Eilen saavuimme Korpirauhan leirikeskukseen. Matkalla meillä oli tiivis tunnelma bussissa. Matkaan lähti kaiken kaikkiaan 58 aikuista ja lasta Pakilan ja Oulunkylän seurakuntien alueelta.

Leirikeskuksessa meitä odotti aina niin iloinen Kassu-isäntä. Emäntä oli loihtinut tarjolle maittavan vahvennetun iltapalan pitsan kera. Näin saimme lisää energiaa pesän rakentamiseen sekä tutustumiseen.

Matkaan meitä on lähtenyt monta uutta ja jo ennestään tuttuja kavereita. Näin on hyvä touhuta viikonlopun ajan.



Illan päätteeksi hiljennyimme iltahartauteen ennen nukkumaan menoa.


Näin meni ensimmäinen päivä ja se oli hyvä.

Lauantaiaamun hartaudessa hiljennyimme ja keskustelimme yhdessä siitä mistä olemme tänään kiitollisia.

Meidän kiitollisuuden aiheita tänään ovat seuravanlaisia:
Olemme kiitollisia hyvästä elämästä
lämpimistä huoneista
hyvästä maukkaasta ruuasta
ollaan kiitollisia ystävistä ja uusista tuttavuuksista
kiitollisia ollaan myös leiristä ja sen isosista
olemme hyvin kiitollisia ehjistä laulukirjoista
saamme olla hyvin kiitollisia siitä että saamme käydä koulua
saamme olla kiitollisia siitä että voimme valittaa ja saamme puhua mistä vain ja milloin vaan.

Ulos päästyämme kiersimme leirialueen Kassu-isännän johdolla. Näin saimme tietää missä voimme leirin aikana kuljeskella ja mihin meillä on pääsy kielletty. Kierroksen aikana Kassu kertoili meille hauskoja muistoja kesällä pidettävistä telttaleireistä. Ensi kesänäkin täällä Korpirauhassa pidetään kesäkuun aikana kaksi leiriä meidän ikäisimmelle.






Ulkoilun ehdoton suosikki oli bofferimiekkailu. Miekkailu oli kivaa ja uutta.





















Päiväkahvin jälkeen syvennyimme monelle tuttuun Tuhlaajapoika-kertomukseen. Luimme ja eläydyimme Jeesuksen vertaukseen isän, tuhlaajapojan, vanhemman veljen ja jopa eläinten näkökulmasta. Monesti kuultu kertomus avautui uudella tavalla. Työskentelyn lopuksi rakensimme saliin kertomuksen tapahtumapaikat ja valitsimme paikkamme siinä. Osalle isoveljen, toiselle palvelijan ja kolmannelle sivustakatsojan osa tuntui sillä hetkellä tutuimmalta. On hienoa oppia uutta.












Illan kruunaa tietysti sanominen. Saunan lauteilla lauletaan, kerrotaan vitsejä ja arvoituksia. Ja mikä tärkeintä rentoudutaan touhurikkaan päivän jälkeen. Ennen nukkumaan meno rauhoitumme tietysti iltahartaudessa.


Korpirauha hiljenee... kunnes aamulla heräämme pirteinä viettämään yhteistä pyhäpäivää.
Hyvää yötä Jeesus myötä.




Heräsimme lämpimään sunnuntaiaamuun puoli yhdeksän aikaan. Aamupalan jälkeen pistimme hihat heilumaan ja valmistimme yhteisen messun.

Leirin väki jaettiin ryhmiin, jossa valmisteltiin jumikseen: musiikkia, saarna, rukoukset, alttaritaidetta, synnintunnustus ja suntioryhmä järjesteli tilan meille sopivaksi. Ja kyllähän oli hyvä Jumistuokio. Pastorin saarna keskeytettiin kohteliaaseen sävyyn toteamalla voidaanko jo mennä eteenpäin. Näin rohkeasti toivoisin toimittavan myös joissakin sunnuntaiaamun messuissa keskellä kaupunkia.

Iltapäivästä ennen kotimatkan alkua ehdimme vielä boffaamaan ja leikkimaan pihalla yhdessä. Seuraava alakouluikäisten leiri järjestetään 13.-15.4. Kellokosken leirikeskuksessa. Tervetuloa mukaan!
 




lauantai 26. elokuuta 2017

Ihme -leiri 25.-27.8.2017


 Tervehdys!


Jälleen on aika kirjoittaa leiriblogi. Tällä kertaa teksti tulee Ihme-leiriltä. Nimi Ihme tulee monelle tutusta psalmin kohdasta: ”Minä olen ihme, suuri ihme ja kiitän sinua siitä.” Ps.139 Ihme-leirillä olemme koittaneet pureutua siihen, mitä se tarkoittaa, että olen ihme. Olemme käsitelleet aihetta mm. hartauksissa ja askarteluissa. Me olemme jokainen ainutlaatuisia ja Jumalan silmissä ihmeitä.

Perjantaina saavuimme illansuussa, veimme tavarat ja suuntasimme vatsat kurnien suoraan pitsalle ruokalarakennukseen. Jaoimme huoneet ja petasimme sängyt. Majoittautumisen jälkeen oli vuorossa iltaohjelmaa, jossa opettelimme toistemme nimiä ja leikimme. Ilta päättyi hartauteen, jossa askartelimme kansion, johon kokosimme pikkuhiljaa erilaisia juttuja teemaan liittyen.


Lauantaina aamulla käytimme ajan ulkoiluun. Pelasimme ulkona Afrikan tähteä ja kävelimme alueen ympäri. Ennen lounasta aloimme vielä opettelemaan ystävännauhojen tekemistä. Lounaan jälkeen otimme jokaisesta valokuvan, joka kertoo jotain siitä, mikä on kuvan henkilölle tärkeää tai missä hän on hyvä. Lisäksi ulkoilimme, mutta harmiksemme alkoi satamaan ja päätimme mennä jatkamaan yhteisiä leikkejä sisälle. Sisällä myös paistoimme tikkupullat takassa. Muutama mahtui takan ääreen kerralla paistamaan ja leikeistä käytiin vuorotellen paistamassa pulla ja syömässä se ja sitten liityttiin takaisin leikkeihin. Ennen päivällistä pidettiin vielä lepohetki. Kuuntelimme musiikkia ja pari satua. Sai nukahtaa, jos siltä tuntui.
 
 
 

Ruoan jälkeen lapset itse suunnittelevat iltaohjelman ja suunnittelun jälkeen se leikittiin. Iltaohjelmassa leikittiin mm. tyynyrallia, esitettiin hienoja näytelmiä, joissa näkyi myös munamies ja aurinko. Ennen saunoja kansioon kerättiin valokuvat ja ystävännauhat. Saunoista sai käydä uimassa ohjaajan valvovien silmien alla ja moni kävikin pulahtamassa kylmässä vedessä, vaikka moni väittikin sitä sopivaksi siellä hetken oltuaan. Saunojen jälkeen söimme iltapalaa ja vietimme hartautta, jossa teimme kädet, johon kirjoitimme itsestämme positiivisia asioita.
 
 
 
Sunnuntaina on luvassa yhteinen jumis, jota valmistelemme yhdessä, ulkoilua, pakkausta, siivousta ja kotiin lähtö. Leirillä on mahtavan mukava porukka, kivasti uusia leiriläisiä ja hyvä yhteishenki. Tästä on hyvä jatkaa kohti seuraavaa leiriä, joka koittaa 3.-5.11. ja toteutetaan yhdessä Pakilan seurakunnan kanssa. Esitteessä lukee, että leiri järjestetään Lohirannassa, mutta se järjestetään Korpirauhassa. Viimeinen ilmoittautumispäivä leirille on 22.10. Tervetuloa mukaan sinnekin! J

lauantai 18. maaliskuuta 2017

Raamatun supersankarit -leiri 17.-19.3.2017, Korpirauha





Raamatun supersankarit -leiri Korpirauhassa on päässyt hyvin vauhtiin!

Aamupäivä sujui ulkoilun ja yhteisten leikkien merkeissä.















Lounaan jälkeen alkaa monen odottama karkkipäivä.












Iltapäivällä pääsemme myös askartelemaan supersankarin asusteet, viitan ja naamion.




















Kyläilemme myös Raamatun sankareiden luona, jotka antavat jänniä tehtäviä.


Sujuuko linkoaminen Daavidin malliin, ja onko jonkun hiukset yhtä pitkät kuin Simsonilla?
Se Selviää...



lauantai 10. syyskuuta 2016

Elämä kantaa - varhaisnuorten leiri 9.-11.9.2016

Hiphei hurraa!

Täällä ollaan Kellokosken juhlatalolla viettämässä hyvää leiriä. Lähdimme perjantaina illalla ja koko ilta meni kuin hujauksessa majoittautuessa, syödessä ja tutustuessa toinen toisiimme. Iltahartaus oli tunnelmallinen ja siinä puhuttiin Jumalan huolenpidosta.

Hyvin nukutun yön jälkeen saimme taas kokoontua yhteen ja aloittaa päivän aamupalan jälkeen hiljentyen hyvän paimenen sanoman äärellä. Teimme yhdessä lattiakuvan.

 
Hartauden jälkeen tutustuimme alueeseen ja leikimme leikkejä ulkona. Pelasimme peliä, jossa etsimme tietokilpailukysymyksiä ja pohdimme vastauksia, joita kerroimme isosille. Tiedätkös sinä, milloin peruna on tullut Suomeen? Meillä tiedettiin.
 
Reippaan ulkoilun jälkeen pääsimme syömään herkullista lounasta ja lounaan jälkeen leivoimme koko leirin voimin korvapuusteja ja niistä tuli hyviä! Herkuttelun jälkeen teimme toisen lattiakuvan, jossa rakensimme kaksi kaupunkia, Jerikon ja Jerusalemin ja pohdimme, kuka on lähimmäinen. Aiheena siis Laupias samarialainen.
 

On ihailtavaa, kuinka tarkkaavaisia ja kiinnostuneita lapset ovat Raamatun kertomuksista! Heillä on paljon hienoja ajatuksia ja he pohtivat sitä, miten Jeesus haluaisi meidän toimivan toisiamme kohtaan tässä ajassa. Lattiakuvan jälkeen pelattiin vähän Pokemon Gota, lautapelejä ja tehtiin ystävännauhoja. Koko leiri touhusi oman mieltymystensä mukaan yhdessä.
 
Jälleen pääsimme syömään ja söimme masut täyteen herkullista riisiä ja kanaa. Energiatankkauksen jälkeen leiri muuttui jännäksi ja lähdimme metsästämään aarteita eri vihjeiden perusteella! Aarteet löytyivät ja onnelliset hymyt levisivät kasvoille. Tästä oli hyvä suunnata saunaan ja suihkuun, jonka jälkeen pääsi jälleen, kuinka ollakaan, syömään.
 
Iltapalan jälkeen oli iltahiljentymisen aika. Lapset muodostivat kynttilöistä usko - toivo - rakkaus. Kristus on aina keskellämme ja pitää meistä huolta, joka päivä.
 
Usko
Toivo
Rakkaus
Hiljaisuus laskeutui Kellokoskella, kunnes aamulla jälleen pääsemme aamiaispöydän ääreen, hiljentymään, siivoamaan, ulkoilemaan ja iltapäivällä kotiin lepäämään ennen alkavaa koulupäivää.


Mikä ihmeen blogi?

Tervehdys blogin lukijat!

Oulunkylän seurakunnan varhaisnuorisotyö kirjoittaa tänne aina mahdollisuuksien mukaan tekstiä varhaisnuorten leireistä ja muista tapahtumista. Joskus leirin aikana ja joskus vähän sen jälkeen. Lisäksi varhaisnuorisotyö päivittää Oulunkylän seurakunnan facebook-sivuille ja instagramiin välillä julkaisuja.

Tietoa seurakunnan varhaisnuorisotyöstä saat työntekijöiltä, varhaisnuorisotyön kausiesitteestä, varhaisnuorisotyön sähköpostilistalta ja nettisivuilta ja löydät ne osoitteesta http://www.helsinginseurakunnat.fi/seurakunnat/oulunkyla.html

Tervetuloa seuraamaan blogia! :)